Oyun Mekanikleri
Oyunun oynanabilirliği ve sürekliliği için tasarım esnasında bazı unsurlara dikkat edilmesi gerekir. Bunlardan biri de mekaniklerdir çünkü oyun mekanikleri olmadan oyun olmaz. Oyun boyunca yapılan tüm eylemler (atlamak, zıplamak, koşmak, can toplamak vb.) oyunun mekanikleri olarak ifade edilir. Mekaniklerin sayısı ne kadar fazlaysa oyunlar da o kadar tercih edilecektir.
Merhabalar, ilk makalemizde oyunlaştırmanın genel tanımlarından bahsetmiştik. Bugün de gerek fiziksel gerek dijital oyun tasarımında dikkat edilmesi gereken önemli bir oyun unsurundan bahsedeceğiz. "Mekanikler"
Oyun ile oyuncu arasındaki etkileşimi sağlayan faktörlerin tümü oyun mekaniği olarak tanımlanmaktadır ve tüm oyunlarda oyunun tasarımına niteliğine göre değişmektedir. Genel olarak bir eylem ifade eden kelimelerdir. Örneğin 80'li ve 90'lı yıllarda doğan hemen hemen hepimizin severek oynadığı Mario oyununu ele alırsak, kaçmak, kurtarmak, zıplamak, ateş etmek, altın toplamak vb. eylemler oyunun mekanikleridir. Bir oyunda ne kadar çok mekanik varsa oyun o kadar eğlenceli ve sürükleyici olur. Oyun mekanikleri yapıyı oluşturur, işleyişi belirler, hikayeden esinlenir ve kuralları temsil eder.
Core (çekirdek) mekanikler
Oyunlar çekirdek mekanikler üzerine kuruludur. Oyunun ana sistemi olarak tanımlayabiliriz. Oyunun başından sonuna hep tekrarlanan eylemlerdir ve bu mekanikler olmadan oyun olmaz. Örneğin don-ateş oyunu için donmak ve çözülmek sürekli tekrarlanan ve oyunun ana eylemi olan çekirdek mekaniklerdir.
Secondary (ikincil) mekanikler
Oyuna eğlence katmayı sağlayan ek unsurlar olarak tanımlayabiliriz. Örneğin daha hızlı koşmayı sağlayan bir ateş topu oyunun üzerine kurulu olduğu ana mekanik olmasa da oyuna heyecan ve ek eğlence katar.
Oyun mekaniklerinin 4 ana bileşeni vardır. Bunları sayı (can, enerji, para vb.), uzay (pozisyon, rotasyon vb.), durumsallık (havada, yerde, suda, aktif, pasif vb.), ve eylem (koşma, zıplama, ışınlanma vb.) şeklinde sıralayabiliriz.
Oyunlardaki mekanikleri yapmak çok eğlenceli olduğu için durmadan tekrarlamak isteriz. Bu eylemler tamamen beceriye dayalıdır. Bilgiye dayalı olamaz bu nedenle de sonucu belirsizdir. Sonucun belirsiz olması merak duygumuzu tetikler. Bir oyunda mekanik yoksa oyun olarak tanımlanamaz.
İşte tüm bu nedenlerden oyun tasarımında dikkat edilmesi gereken ilk şey mekaniklerdir. Bir oyunun tercih edilmesi için bolca mekanik eklemek yerinde bir tercih olacaktır. Oyunla kalın :)
0 Yorum